コアド

Kallemo

kallemo

歴史:シャレモはスモーランド地方のヴァゲリド自治体にある会社の名前です。 スモーランド地方には小規模なシャレモから大規模なイケアまでのスウェーデンの家具メーカーのほとんどが集まる地域です。

シャレモ社は、共同組合のカーペンター達が第二次世界大戦終わりに家具を生産し始めました。生産は主にコントラクト家具で曲木の脚もの家具でした。

1960年代終わりに倒産しかけた会社をスヴェン・ルンドが購入。そして現在、会社のあるヴェルナモのそばに引っ越しました。
スヴェン・ルンドはスウェーデンの芸術、家具界において長い経験を持っていました。彼はイングヴェ・エクストロームと仕事をし、あのラミーノ・チェアを世に送り出しました。彼はブルーノ・マトソンとも仕事をした経験があり、ハンス・ウェグナーをスウェーデンに紹介したり、様々なデンマークのデザイナーをプロデュースしました。
スヴェン・ルンドは品質を重視しました。当時の品質テストは糊付け接合部の強度、布地の磨耗耐久、ワイピング耐久など専門のテスト機械だけで行われていました。スヴェン・ルンドは全てのワイピングをカウントするのが品質であるとしました。
スヴェン・ルンドは品質は目でないと測ることは出来ないとした。もしあなたが一年間使い傷もなく全く新しくみえる椅子を持っていたとしますが、あなたは捨ててしまうでしょう、それは見ることに耐えられなくなったからです。それは品質の良いものとは言えません。
彼が意味していることは人の目は究極のテスト機器であるということです。

KÄLLEMO

「もし彼が目をつけていることに耐えられれば」

シャレモはフリー・アートにとても導かれています。フリー・アートは境界線がなくその定義も全く自由です。これはデザインのプロセスを始める時には非常に重要です。

シャレモ社は、アバンギャルドなデザインカンパニーです。そして、私たちの目標は、進化する家具とデザインが一歩先を行くアイテムを提供することです。すでに生産されたアイテムに新色を加えるだけでなく、素材、形、機能が一歩先を行くことです。

スヴェン・ルンドはこの品質の意味で戦った、しかし市場は全ての家具につけられる技術的に測定可能な値のタグに一生懸命でした。

彼は、彼の求める品質を説明表現できる何かを探していました。 1980年ストックホルム家具見本市で、ストックホルムの芸術学校が初めて出品されました。 そこには、ヨナス・ボーリンがデザインした椅子がありました。
それはコンクリートと未処理のスチール製でした。 スヴェン・ルンドが求めていた品質がこの作品にはあり衝撃を受けました。 この椅子は彼の求める視覚的な表現力を持っていました。
この作品はスウェーデンのデザイン界に革命を起こしました。これを機にデザインと建築業界において、アートと家具の境界についての大きな議論が始まりました。
ここシャレモでは私たちはこのコンクリート誕生を、キリスト誕のように話しています。
この椅子は100脚が作られ、4年をかけて販売しました。販売価格は1,800スウェーデンクローネ(約25,000円)でしたが、現在250,000スウェーデンクローネでアート、オークションで競り落とされるほどのデザインアイコンになりました。
この作品を機にシャレモはリミテッド・エディションを後記デザイナーと数多く手がけてきました。ヨナス・ボーリン、マッツ・テセリウス、シーグルドゥル・グスタヴソン、ロルフ・ハンソン、フレドリック・ヴレトマン。なぜ私たちが一部だけリミテッド・エディションにするかというと、オークションでの価値を上げるためではなく、たとえインキュベーションと普及に時間がかかっても、いいデザインをプロデュースことが重要だと信じているからです。我々のリミテッド・エディションはとても高い視覚的な品質を持っているからです。回転率の早さだけを求めているプロダクトは沢山の良いデザインを殺してきました。

私たちはただ家具の生産者ではなく、もっと、デザインの編集者と言えるでしょう、フレンチでいうと「Éditeur de design」。

KÄLLEMO

COAD & Materialsでは
KALLEMO社の輸入総代理店また日本国内窓口として製品商品説明、国内での納入価格、納入の時期などお客様へ情報ご提供をさせていただき、また皆様のご要望を伺いながら布張り サイズ など商品の仕様をお取り決めさせていただき輸入販売をさせていただいております。
納入後の保証は別途約定により1年間となります。

弊社 ギャラリー展示室 COAD PG Galleryでは、限られてスペースではありますがKALLEMOの一部の製品、素材感などがわかるサンプルを展示しております。

caralouge 
カタログ|2018 NEW CATALOUGE

price 
価格表|Price & Conditions...只今準備中!

contact 
お問い合わせはこちら|contact

the history : KÄLLEMO is the name of a farm in Vaggeryd in the region of Småland. Småland is the region where most of the Swedish furniture producers are located, from small to big, from KÄLLEMO to IKEA.

At this farm named KÄLLEMO , a group of carpenters started producing furniture at the end of ww2 ,in a cooperative form The production was contract furniture mainly bentwood seating furniture.

At the end of the 60s the company was almost bankrupt and was bought by Sven Lundh.(SL) and the company was moved to a nearby town , Värnamo where it still is located. SL had a long history in art and the furniture world in Sweden. He worked with Yngve Ekström and introduced the LAMINO chair into the market. He also worked with Bruno Matsson , introduced Hans Wegner in Sweden and produced various danish designers.

SL emphasized the world quality. At that time quality was only measured in technical terms like strengths in glued joints, martindale on fabrics, how many wippings a chair could stand in a test machine etc. SL meant that that was quantity, every wipping could be counted.

SL meant that quality could only be measured by the eye . If Youi have a chair, that after intense use for a year don´t have a scratch and looks completely new, but You have to through it away because You can´t stand to see it, then it´s bad quality.
He meant the that the eye is the ultimate test instrument.

KÄLLEMO

”If shall stand he wear of the eye”

Källemo is very much guided by the free art. Free art is per definition totally free without boundaries. This is very important when beginning a design process.

Källemo is an avantgarde design company. And our aim is when we present new items, that they shall be a step forward in the furniture and design evolution. A step ahead in material, form, function, not just a new colour on an already produced item.

SL fought for this meaning of quality, but the market was so into technical and measurable values shown on tags hanging on all furniture.

He was looking for something that could explain his view of quality. At the Stockholm Furniture fair 1980, the art school in Stockholm were allowed to exhibit for the first time. In a corner there was a chair designed by Jonas Bohlin.
It was made in concrete an raw steel. SL got hit by this piece, it showed what he meant with quality. It had such an expression an visual quality.
This piece was a revolution in the Swedish design community. It started a huge debate in the design and architectural society about the borders between art and furniture.
Here at Källemo we are talking about BC and AC, before concrete and after concrete. This piece was produced in 100 copies, and it took 4 years to sell them The price was 1.800 SEK, today they are sold in art auktions for a quarter of a million SEK and have become a designicon.

This piece turned Källemo around and after that we have produced many pieces in limited editions. Jonas Bohlin, Mats Theselius, Sigurdur Gustavsson, Rolf Hansson and Fredrik Wretman.
Why we limit some items is not for bringing the value up at auctions, but it is very important that good design is being produced even if they have a long incubation time and not accepted by the broader public immediately. These pieces has to have a high visual quality . Just looking for a fast turnover has killed a lot of good design.

We are not just producers of furniture, but more editors of design, or as they say in France, Editeur de design.

KÄLLEMO

instagram